Over ons

Wij hebben een team van leerkrachten, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers. Ook werken er, naast een tweekoppige directie, een aantal mensen op de achtergrond die ervoor zorgen dat alle p&o-, planning- en praktische zaken nauwkeurig geregeld worden.

De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten in het onderwijs en werken in kleine groepen of individueel met een kind. De onderwijsassistenten vervullen tevens de uren voor de buitenschoolse opvang. Wij hebben hier bewust voor gekozen; de assistenten hebben de kinderen een groot deel van de dag meegemaakt en kunnen tijdens de bso goed inspelen op wat hen op een dag heeft bezig gehouden.

Faciliteiten

Buitenterrein
Buiten kunnen kinderen in de eerste plaats lekker bezig zijn en heerlijk spelen. En onderwijs vindt met regelmaat buiten plaats. Er zijn verschillende speelplekken die uitdagen, er is een picknicktafel waar aan gegeten en gedronken kan worden. De kinderen kunnen met zand bouwen, met water spelen of verstoppertje spelen tussen de bamboe in het ontdekstuk van de tuin. De school beschikt over een speelplein aan de zijkant van de school. Dit speelgedeelte delen we met de Vrije School. Ook tijdens de buitenschoolse opvang spelen de kinderen hier.

Wie graag groente, fruit of bloemen wil kweken, kan terecht in de moestuin. Achter en naast de school zijn moestuintjes die de kinderen onderhouden.

In de komende periode zullen we ook een buitenatelier realiseren. Daar kun je timmeren, zagen, schuren, verven, schroeven, eventueel electra toevoegen. Je kunt klein, maar ook heel groot werken; alles kan.

Achter de moestuintjes ligt een bos. Hier mag geklommen en gespeeld worden. Ook vindt hier natuuronderwijs plaats.

Langs ons pand loopt ‘Het lint’. Een fiets- en wandelpad van 9 kilometer lang. Hier maken de kinderen met regelmaat filosofische wandelingen met elkaar en de leerkracht. Lopen en met elkaar van gedachten wisselen werkt inspirerend. En het pad wordt gebruikt voor rekenonderwijs; meeteenheden zijn hier goed uit te leggen!

Via Het lint kun je binnen een kwartiertje naar de Haarrijnse Plas lopen. Hier komen we regelmatig met de kinderen, om te spelen, natuuronderwijs te geven, in de winter de storm te ervaren en in de zomer heerlijk af te koelen langs de waterkant.

Voor beweging gaan we naar de trimbaan die op loopafstand van de school ligt. Daarnaast hebben we een dag in de week een zaal tot onze beschikking voor bewegingsonderwijs.

Keuken
Er wordt veel gekookt met en door de kinderen: soep, verse eigen gedraaide pasta met groenten (uit eigen tuin!), pesto, lasagne, brood, enzovoorts. Alles is mogelijk. Zowel de jongste kinderen van het kinderdagverblijf als de kinderen van school, maken heerlijke baksels en koken volop. Als we maaltijden maken, doen we dat veelal voor de hele school. Zo kan ieder kind in aanraking komen met verschillende smaken en structuren. Ons aanbod is deels biologisch en kan ook uit de eigen moestuin komen. We sluiten zo veel als mogelijk aan bij de seizoenen. Verantwoorde en gevarieerde voeding draagt bij aan een gezonde lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind. We willen kinderen graag laten genieten van allerlei soorten (gezond) eten!

Open podium
Houd jij van hiphop? Speel je gitaar? Zing je graag? Houd je van verhalen vertellen? Wil je ‘live’ koken? Of wil je kinderen iets leren over jouw grote passie? Iedere dinsdagmiddag is er op school een open podium tijdens ‘Wij samen Lumiar’. Elke week mag je je aanmelden; een leerling inventariseert en het open podium wordt tevens door leerlingen gepresenteerd. En na elk optreden zingen we ons eigen ‘showlied’.

Ondernemen
Bruis jij van de ideeën? Steek je graag je handen uit de mouwen? Dan kun je bij Lumiar flink aan de slag met ondernemen. Dat kun je in je eentje doen, maar natuurlijk kun je ook met een groepje ideeën uitwerken. Wil je een product of een dienst ontwikkelen? Iedere dag is er tijd voor het uitdenken en uitwerken van je plannen. En wil je een eigen ‘kantoor’ in de groep? Ook dat is mogelijk. Wie weet heb jij straks je eigen honden uitlaat service en loop je met je eerste hond buiten, help je eenzame ouderen of verkoop jij een fantastisch gerecht aan de ouders van de hele school. Van kleine ideeën tot grote plannen. Er is veel mogelijk.

Duurzaamheid
Duurzaam betekent voor ons als school dat we zuinig omgaan met onze leefomgeving. We leren kinderen hier bewust van te zijn, zodat ze kijken naar hun omgeving en we met elkaar iets toe kunnen voegen aan een toekomstbestendige maatschappij. We vinden het belangrijk dat iedereen bij Lumiar zich bewust is van het effect van zijn/haar handelen op de lange termijn op de wereld om ons heen.
Maar duurzaamheid gaat verder dan dat. We creëren een duurzame omgeving, waarin zowel leerlingen als leerkrachten zich op gezonde wijze mogen en kunnen ontwikkelen. Het gaat hierbij om zowel mentale als fysieke gezondheid.

We zijn gehuisvest in een pand waar duurzame oplossingen zijn gebruikt voor verwarmen, koelen, verlichting enz. We schaffen op bewuste wijze materialen aan voor de inrichting van onze school. Dit kunnen ook materialen zijn met een verhaal, die nog een tweede leven mogen krijgen en juist hierdoor karakter geven aan ons gebouw.

Open ochtenden

Om meer inzicht te geven in ons schoolconcept, organiseren wij meerdere keren per jaar een open ochtend, van 10.00 uur tot 12.00 uur. Naast uitleg over ons onderwijs, kun je ook een kijkje nemen in de groepen en al je vragen stellen. Fijn als je je van tevoren aanmeldt, via info@lumiar.nl. De eerstvolgende datum kun je verderop in de site vinden. Wees welkom!
Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen voor een aparte afspraak, als dat beter uitkomt.

Team

Het Fantaziehuis werkt met leerkrachten, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers. De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten en werken in kleine groepen of individueel met een kind. Zij vervullen tevens de uren voor de buitenschoolse opvang. Wij hebben hier bewust voor gekozen; de assistenten hebben de kinderen een groot deel van de dag meegemaakt en kunnen tijdens de bso goed inspelen op de behoeftes van ieder kind.
De meeste medewerkers hebben zich ook in andere specialismen ontwikkeld. Al deze elementen worden in het onderwijs, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang ingezet.

Met opleidingen Bloemsierkunst en Creatieve Therapie Tuin, heeft Annette als Activiteitenbegeleider (buiten)Projecten in de zorg gewerkt. Daarna met overtuiging voor het onderwijs gekozen en zich verder gespecialiseerd in R.T. (Individuele begeleiding bij taal/rekenen).
Gepersonaliseerd leren is de weg naar de toekomst, volgens Annette. Zij staat drie dagen met handen en voeten in de grond en onderwijs in de jongste groep.

Niels is een bevlogen docent en onderwijsvernieuwer; het onderwijs stroomt door zijn bloed. Het onderwijs in Nederland mag (en moet) van Niels anders; altijd kijken naar de honger van het kind! Niels heeft een muziekband, schrijft gedichten en staat graag op het podium.
Niels werkt twee dagen als Hoofd onderwijs ontwikkeling en staat twee dagen in de jongste groep.

Na jarenlang in de zorg gewerkt te hebben lonkte het onderwijs voor Caroline en heeft zij meer dan tien jaar gewerkt in het Jenaplan onderwijs. Caroline zet zich met hart en ziel in voor meer gepersonaliseerd onderwijs. Caroline zingt, maakt muziek en is opgeleid als remedial teacher.
Caroline werkt vijf dagen op de midden groep.

Els heeft het onderwijsvirus meegekregen vanuit huis en komt uit een onderwijsgezin. Els heeft hart voor elk kind en wil dat het onderwijs in Nederland veel meer naar het kind gaat kijken. Ook bij Els stroomt het onderwijs door het bloed en ze gaat graag met de kinderen naar buiten om daar onderwijs op te doen of voor een filosofische wandeling.
Els werkt drie dagen als leerkracht op de oudste groep en houdt zich bezig met de zorgstructuur binnen de school.

Onze jongste leerkracht op de oudste groep; ook een onderwijsvrouw in hart en nieren. Stacey is georganiseerd en wil de kinderen vooral zelf aan het roer zetten. Stacey werkt drie dagen op de oudste groep.

Van een acteursopleiding naar een agrarische opleiding naar het onderwijs. Kamilla is een duizendpoot en gooit zich voluit in het werken op school. Barst van de ideeën en is een kei in organiseren. Kamilla is twee dagen onderwijsassistent en volgt momenteel de Pabo om uiteindelijk ook leerkracht te worden.

Melanie heeft een achtergrond als onderwijsassistent binnen het speciaal onderwijs en volgde later de opleiding spelbegeleiding. Ze heeft ervaring met kinderen in alle soorten en maten en weet met elk kind een eigen pad te bewandelen. Melanie heeft groot organisatie en plantalent. Melanie werkt twee dagen als onderwijsassistent en bso-medewerker.

Vanuit plaatjes draaien in de discotheek is Marijn uitgekomen bij het werken met kinderen. Dat is een rode draad in zijn leven. Via het werken met jongeren in een internaat naar baby’s en peuters in het kinderdagverblijf, naar werken op een buitenschoolse opvang.
Marijn werkt drie dagen als onderwijsassistent en bso-medewerker. Daarnaast is hij ook onze vaste klusman.

Een combinatie van kunstzinnig, creatief en pedagogisch talent brengt Nathalie graag in de praktijk. Altijd denken vanuit mogelijkheden en zin tot ondernemen. Nathalie ziet goed wat elk kind beweegt. Nathalie heeft kortgeleden een opleiding tot ouder coaching afgerond.
Nathalie werkt drie dagen als onderwijsassistent en bso-medewerker.

Onze jongste medewerker, die midden in haar Pabo staat. Emily wil graag betekenis geven aan vernieuwend onderwijs. Naast haar werk bij Lumiar loopt zij stage bij de Vrije School.
Emily werkt twee dagen als onderwijsassistent.

Mary is onze Mexicaanse medewerkster die voor de liefde naar Nederland is gekomen en al bijna tien jaar bij Het Fantaziehuis/Lumiar werkt. Eerst in Utrecht en nu in Vleuten. Mary is van huis uit kleuterjuf, maar is inmiddels een doorgewinterde babyjuf, die haar schouders zet onder het opbouwen en ontwikkelen van kinderdagverblijf in Vleuten. Mary pakt regelmatig uit in het creatief werken met de allerkleinsten, waarbij grote kunstwerken verrijzen! Mary werkt drie dagen.

Via een theologische universitaire opleiding naar de kinderopvang. Dat kun je een bijzonder pad noemen. Deze weg heeft Hadassa bewandeld. Hadassa is een pedagogisch sterke leidster, die houdt van het overdenken van kwesties en de verdieping aangaan. Ook zet Hadassa zich in voor Lumiar als geheel en levert haar bijdrage als assistent. Hadassa werkt drie dagen, waarvan twee op de groep.

Muriel werkt één dag in Vleuten en drie dagen op Het Fantaziehuis in Utrecht op een dreumes/peutergroep.
Muriel heeft naast een opleiding tot pedagogisch medewerker ook een yoga opleiding gedaan. En dus krijgen de kinderen yoga!

Ook Lisette heeft een interessante combinatie van opleidingen; van grafisch lyceum naar de kinderopvang en vorig jaar een fotografie opleiding afgerond. Lisette is ondernemend en gaat veel met de kinderen op pad!
Lisette werkt drie dagen.

Nicole werkt als leidinggevende voor de bso, doet een deel P&O en werkt vanaf het begin met hart en ziel in Het Fantaziehuis/Lumiar. Nicole is derde zus; denkt en werkt mee op alle vlak.

Petra is de spin in het web, draait nergens haar hand voor om. Maakt roosters, struint rommelmarkten af, doet ziekmeldingen en houdt contact met iedereen. Een groot regeltalent.

Iedereen die bij Het Fantaziehuis terecht wil komt bij Jennie. Zij verzorgt alle planningen van kinderen en puzzelt er op los. Jennie werkt vier dagen, onder schooltijd.

René is onze administratief medewerker met groot tekentalent. Hij verzorgt contracten en zorgt dat alles administratief in orde is.

Wendy werkt, net als zus(je) Viola, als directeur bij Het Fantaziehuis en Lumiar. Richt zich met name op de menselijke processen in de school en het meedenken en schrijven aan de inhoud van beleid.

Met een achtergrond binnen het theater, een docentbevoegdheid en een vorig jaar afgeronde opleiding tot filosofisch practicus biedt Wendy een creatieve, open en analytische blik op processen binnen de school.

Viola werkt als directeur bij Het Fantaziehuis en Lumiar. Is gedreven, precies en kan uitstekend ingewikkelde en moeilijke processen leiden. Gelooft in vernieuwend onderwijs, waarbij elk kind gezien en gehoord wordt en maakt zich daar op alle fronten hard voor.

Met een kunstzinnige achtergrond, een docentbevoegdheid en een dosis energie en scherpte is een Viola een directeur die een school op alle fronten weet te dragen.

Praktisch

Openingstijden
Het kinderdagverblijf is 52 weken per jaar geopend van 07.30 tot 18.30 uur.
School/bso is geopend van 8.15 uur tot 18.30 uur.

Vakanties
Het kinderdagverblijf is 52 weken per jaar geopend, uitgezonderd van de nationale feestdagen.
School/bso biedt 51 weken per jaar de mogelijkheid tot leren, de week tussen kerst en oud/nieuw zijn we gesloten.

Sluitingsdata 2019
Studiedag – woensdag 6 maart (kdv)
Studiedag – woensdag 22 mei (school/bso)
2e Paasdag – maandag 22 april
Hemelvaart – donderdag 30 mei
2e Pinksterdag – maandag 10 juni
Studiedag – dinsdag 2 september (school/bso)
Studiedag – vrijdag 27 september (kdv)
1e Kerstdag – woensdag 25 december
2e Kerstadag – donderdag 26 december

Kerstavond, dinsdag 24 december en Oudejaarsdag, dinsdag 31 december sluiten wij om 16.30 uur.

Beleid
Schoolplan (begin april 2019 beschikbaar op site)
Pedagogisch beleid bso (Fantaziehuis)
Pedagogisch beleid kinderdagverblijf (Fantaziehuis)

Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden van Lumiar kun je hier nalezen.

Tarieven
Kinderdagverblijf
School en buitenschoolse opvang

Landelijk Register Kinderopvang
Lumiar Valley (bso) staat geregistreerd onder het nummer 2029.98.794.
Lumiar Petites (kdv) staat geregistreerd onder het nummer 1111.05.638.

Klachten
Het kan voorkomen dat je een klacht hebt. Dit kan een klacht op velerlei gebied zijn; bijvoorbeeld over de dagelijkse zorg van je kind, een factuur, hygiëne e.d. Wij gaan graag het gesprek aan over de klacht, zodat wij gezamenlijk naar een oplossing kunnen zoeken. Dit kan met de medewerkers op de groep van je kind of met de directie. Ons klachtenreglement kun je opvragen via de assistent leidinggevende.

Rechtstreeks een klacht richten tot de Geschillencommissie Kinderopvang is mogelijk. Lumiar is aangesloten bij deze Geschillencommissie. Foldertjes met meer informatie over de Geschillencommissie Kinderopvang liggen ter inzage op de locatie. De commissie is telefonisch bereikbaar op 070 310 53 71. Verdere gegevens vind je op de website www.degeschillencommissie.nl.